Różne4

60 komentarzy:

  1. Opis syntezatora ZynAddSubFX i syntezy dźwięku:
    www34.zippyshare com/v/yHVkNiBu/file

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  2. www119.zippyshare com/v/WR1oYr3S/file
    dg193

    OdpowiedzUsuń
  3. ZynAddSubFX - ADSynth Voice Oscilator:

    rnd - jeśli ustawimy wartość z przedziału od 0 do -64 wówczas faza wszystkich składowych zmieni się w zakresie od 0 do 360 stopni (grupowo), natomiast wartość z przedziału od 0 do 63 zmieni fazę indywidualnie w zakresie od 0 do 360 stopni.

    Wsh - rodzaje modulacji fali (np. Atan, Qnts) - rodzaj zakłócenia mający duży wpływ na np. grubość basu, a czasem, po dodaniu wysokich częstotliwości uzyskujemy krystalicznie czysty dźwięk (Atan - zamienia falę prostokątną w rodzaj modulowanej fali prostokątnej, Quants - kwantyzacja - dodaje wysokie harmoniczne, może być traktowany jako nienaturalny efekt, który jest często stosowany dla elektroniki, Lnt - obcinanie maksymalnych wartości, często wykorzystywane w gitarach, Clip - twarde obcinanie, po ograniczeniu sygnału powstają dodatkowe harmoniczne)

    BaseF. - kształt fal używanych jako harmoniczne np. sinusoidalna (Sin), tójkątna (Saw), piłokształtna (Power)

    Par - (Base Function Parameter ) od-64 do 63 zmienia kształt fali

    B.F.Mod. - (Base Function Modulation) jest podświetlony kiedy BaseF. wybrana jest inna funkcja od Sine

    Clr - jeśli jest załączony, po naciśnięciu Use as base wszystkie harmoniczne oprócz pierwszej są zerowane, jeśli jest załączony ustawienia pozostają nie zmienione

    Sp. Adj.- dostosowuje spektrum (widmo) fali (zwiększa ilość harmonicznych?)

    Clear - kasuje ustawienia wszystkich harmonicznych

    Sine - dokonuje konwersji funkcji do funkcji sinusoidalnej

    filedropper com/zynaddsubfxopisinterfesju1

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  4. Dg1 https://drive.google.com/open?id=1mzOFyJoc8ACIaiDv6XQop9Fc717j-bC3

    Dg2 https://drive.google.com/open?id=1bbeAiOCkqrne8fat__9TakOIqWn-_EsV

    Dg1_forest1 https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vS3CeXS0_MO8hZIWjypzi0LB-Q45H1MrKsHc_iyNnghY8CPFOE3-bGAq-BqBK-qfYcoDIsGchKBTW4f/pub?start=false&loop=false&delayms=3000

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  5. dg_West_Across_tehe_Ocean_Sea1 - nacisnąć przycisk transpozycji na klawiaturze MIDI i ustawić pokrętło Modulation w poł. środkowym.
    Utwory Vang. grane są z dużym pogłosem Reverb i wybrzmiewaniem - Release (ustawić długi Release, ustawić stereo - Pan. na Reverb i Echo tak aby było słychać dźwięki w obu kanałach)

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  6. Barwa w grafice komputerowej AGH
    http://home.agh.edu.pl/~glowacki/docs/matwykl/GrafKomp/Barwa.pdf

    Każdy kolor ma inną częstotliwość fali, np. kolor czerwony ma częstotliwość ok. 1.5 THz, kolor żółty ok. 1.7 THz, kolor niebieski ma częstotliwość ok. 2.2 THz.
    W syntezie addytywnej dowolna (?) barwa wynikowa powstaje z nałożenia na siebie świateł trzech barw podstawowych – czerwonej,niebieskiej i zielonej. Synteza addytywna stosowana jest w wyświetlaczach.
    W syntezie substraktywnej dowolna (?) barwa wynikowa powstaje z nałożenia na siebie farb trzech barw podstawowych – cyjanu, magenty i żółtej (są to barwy pochodne od czerwonej,niebieskiej i zielonej). Synteza substraktywna stosowana jest w druku.

    Czy wszystkie barwy można w ogóle uzyskać za pomocą takich samych trzech innych barw? (np. tak jak w wyświetlaczach)
    Czy dowolną barwę można uzyskać za pomocą trzech innych barw niż czerwonej,niebieskiej i zielonej lub cyjanu, magenty i żółtej lub ze złożenia większej ilości barw?
    Z pierwszego prawa Grassmanna (trójchromatyczności) wynika, że z dowolnie wybranych trzech liniowo niezależnych barw (czyli z barw podstawowych) nie da się utworzyć wszystkich barw.

    W opracowaniu Problem barwy i koloru
    http://home.agh.edu.pl/~tarasiuk/dydaktyka/doc/GFK/W/03%20Wyklad.pdf
    można przeczytać, że:
    Fale o różnych długościach zmieszane w różnych proporcjach mogą dawać takie samo wrażenie barwy.
    Ze złożenia wszystkich możliwych fal świetlnych „w jednakowych proporcjach” powstaje światło białe (należy wziąć pod uwagę widmo energetyczne).
    (Podobnie jak z rozszczepienia światła białego w pryzmacie powstają wszystkie możliwe fale świetlne - barwy).

    Z rozkładu energii widmowej zamieszczonej w artykule: Barwa w grafice komputerowej
    http://home.agh.edu.pl/~glowacki/docs/matwykl/GrafKomp/Barwa.pdf
    wynika, że tą barwę można uzyskać nie tylko z trzech odrębnych kolorów, ale również ze zmieszania wszystkich kolorów.

    Białe światło jest mieszaniną wszystkich kolorów widma.
    W przypadku dominowania jednej lub kilku długości fal z widzialnego zakresu, co oznacza nierówny rozkład w widmie światła, obserwujemy konkretną barwę. Jeśli rozkład jest równomierny widzimy biel lub szarość.

    GraphCalc
    https://sourceforge.net/projects/gcalc/

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  7. Częstotliwości: około 400 THz czerwony, 530 Thz zielony, 600 THz niebieski, 700 THz f.

    https://fotosik.pl/zdjecie/7d6d326d80e6eb76
    Wykres_szumu_w_różnych_powiększeniach

    Po dodaniu trzech częstotliwości (1, 1.325, 1.5) kształt powtarza się co 8 równych odcinków (?) co oznacza że częstotliwość jest kilkanaście razy mniejsza od częstotliwości składowych.

    https://fotosik.pl/zdjecie/57998b62409ddc6a
    Wykres1
    10*sin(1*x)+3*sin(1.325*x)+6*sin(1.5*x) cz., z. n. różne wartości

    https://fotosik.pl/zdjecie/707a3f64875f0ca3
    Wykres2
    10*sin(1*x)+10*sin(1.325*x)+10*sin(1.5*x) cz., z., n. równe maksymalne wartości

    https://fotosik.pl/zdjecie/afe333dc96a3665c
    Wykres3
    5*sin(1*x)+5*sin(1.325*x)+5*sin(1.5*x) cz., z., n. równe średnie wartości
    (kształt taki sam jak dla maksymalnych wartości, ale mniejsza amplituda)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ludzkie oko zawiera trzy rodzaje czopków, z których każdy ma inną charakterystykę widmową, zależną od budowy cząsteczek fotopsyn w błonie komórkowej neuronów. W percepcji barw uczestniczą barwniki:
    Względna absorpcja światła
    erythrolabe – reagujący z największą czułością na promieniowanie o λ = 590 nm (wrażenie czerwieni)
    chlorolabe – najbardziej czuły na promieniowanie o λ = 540 nm (wrażenie zieleni)
    cyanolabe – najbardziej czuły na promieniowanie o λ = 450 nm (wrażenie barwy niebieskiej)
    Krzywe zachodzą jedne na drugie co może oznaczać, że do mózgu docierają informacje nie tylko o o kolorze czerwonym, zielonym i niebieskim (?).
    Z połączenia barw RGB w dowolnych kombinacjach ilościowych można otrzymać szeroki zakres barw pochodnych, np. z połączenia barwy zielonej i czerwonej powstaje barwa żółta. Do przestrzeni RGB ma zastosowanie synteza addytywna, w której wartości najniższe oznaczają barwę czarną, najwyższe zaś – białą[. Model RGB jest jednak modelem teoretycznym, a jego odwzorowanie zależy od urządzenia, co oznacza, że w każdym urządzeniu każda ze składowych RGB może posiadać nieco inną charakterystykę widmową, a co za tym idzie, każde z urządzeń może posiadać własny zakres barw możliwych do uzyskania.
    Model RGB niestety ma kilka wad – między innymi nie wyjaśnia, dlaczego po zmieszaniu jasnych kolorów nie powstaje kolor jaśniejszy lub czysta biel. Należy mieć na uwadze fakt, że model RGB jest tylko teoretyczny, a jego odwzorowanie zależy od urządzenia.
    Znając najpopularniejsze modele oceny koloru, możnaby stwierdzić, że wystarczy zmieszać barwy z modelu RGB z barwami CMYK i w teorii powinniśmy uzyskać wszystkie możliwe kolory. Jednak się tak nie dzieje ponieważ ludzkie oko nie reaguje liniowo, a barwniki oraz kolorowe materiały nie są idealne. Z tego względu w praktyce stosowane są różne metody tuszowania niedoskonałości.
    Barwy podstawowe – minimalne zestawy kolorów, które łączone umożliwiają uzyskanie dowolnych kolorów z podanego zakresu. W przypadku ludzi, układy te są oparte na trzech kolorach. Do addytywnego składania barw stosowanych np. w wyświetlaczach, zwykle używane są kolory czerwony, zielony i niebieski lub czerwony, żółty i niebieski. Dla subtraktywnego mieszania kolorów, jak mieszanie pigmentów lub barwników, zwykle wykorzystywane są magenta, cyjan i żółty.
    Ogólnie przyjętym jest, że trzy podstawowe kolory to: czerwony, niebieski i żółty, które są uwarunkowane historycznie w sztuce i architekturze.
    Barwy proste (monochromatyczne, widmowe) - barwy otrzymane przez rozszczepienie światła białego.
    Tylko z barw prostych składa się tęcza, załamanie światła w krysztale, odbicie w płytce kompaktowej itp. Barwami prostymi (trzema konkretnymi wybranymi barwami prostymi) świeci kollorowy wyświetlacz. W naturze barwy proste są rzadkością.
    Barwy proste to stopniowo zmieniające się barwy od fioletu poprzez indygo, niebieski, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony aż do purpury. Zakłada się, że skrajna purpura jest takim samym kolorem jak skrajny fiolet.
    Wśród barw prostych (np. w tęczy) nie ma kolorów o mniejszym nasyceniu, np. koloru popielatego (szarego).
    Barwy złożone - barwy składające się z mieszaniny barw prostych w dowolnych proporcjach, czyli z mieszaniny fal elektromagnetycznych o różnych długościach z zakresu promieniowania widzialnego.
    Dowolną funkcję można rozłożyć na sinusoidy (nawet funkcje nieokresowe).
    Wykresy dla dźwięku: A=f(t) - wykres funkcji, A=f(f) - prążki harmoniczne (wdmo?), fi=f(f) - prążki fazy, f=f(t) - spektogam.
    Alikwoty - nazwa stosowana w muzyce dla harmonicznych.

    dg193


    OdpowiedzUsuń
  9. Str_internetowa_Naukowiec org
    Str_internetowa_Naukowiec org_Maematyka
    Badanie okresowości funkcji trygonometrycznych:
    Funkcja f(x) jest okresowa jeśli dla każdego x:
    f(x)=f(x+nt)
    gdzie n=1, 2... , a liczbę t nazywamy okresem funkcji (na przykład funkcja sinx jest okresowa o najmniejszym okresie 2π)

    f(x) = sinx + sin2x
    f(x+t) = f(x)
    f(x+t) = sin(x + t) + sin2(x + t) = sin(x+t) + sin(2x + 2t)
    Zakładamy, że t = 2 pi (szukamy wspólnej wielokrotności dla t)
    f(x+2pi) = sin(x+2pi) + sin(2x+4pi) = sinx + sin2x
    f(x+t) = f(x) - oznacza to, że funkcja sinx + sin2x jest okresowa oraz t=2π jest okresem funkcji

    f(x) = sin2x + sin5x
    f(x+t) = f(x)
    f(x+t) = sin2(x + t) + sin5(x + t) = sin(2x+2t) + sin(5x + 5t)
    Zakładamy, że t = 2 pi (szukamy wspólnej wielokrotności dla t)
    f(x+2pi) = sin(2x+4pi) + sin(5x+10pi) = sinx + sin2x
    f(x+t) = f(x) - oznacza to, że funkcja sinx + sin2x jest okresowa oraz t=2π jest okresem funkcji

    f(x) = sinx + sin1.5x
    f(x+t) = f(x)
    f(x+t) = sin(x + t) + sin 1.5(x + t) = sin(x+t) + sin(1.5x + 1.5t)
    Zakładamy, że t = 4 pi (1.5pi * 4 = 6pi, a to jest 3 * 2pi, 2pi jest najmniejszym okresem funkcji sinx) (szukamy wspólnej wielokrotności dla t)
    f(x+2pi) = sin(x+4pi) + sin(1.5x+6pi) = sinx + sin1.5x
    f(x+t) = f(x) - oznacza to, że funkcja sinx + sin1.5x jest okresowa oraz t=4π jest okresem funkcji

    Jeśli w równaniu znajduje się liczba wymierna (np. 2) i liczba niewymierna (np. pi) to funkcja nie jest funkcją okresową ponieważ nie ma wspólnych wielokrotności np. fukcja cos(πx)+cos(2x)
    Inny sposób znajdowania okresu funkcji:
    Np. sin1.5x
    sin(1.5x+1.5t), podstawienie: sin1.5x = u, sin(u+1.5t), 1.5t = 2 pi, t = 2/1.5 pi

    Funkcja sinx + sin2x powtarza się co 2 pi

    Trygonometria - wyznaczanie okresu funkcji trygonometrycznych

    Ponieważ dla funkcji sinax okres podstawowy to 2 pi więc wystarczy podzielić 2 pi/a aby otrzymać okres funkcji.
    sin(1.4x) = sin(1+4/10)x = sin14/10x
    Dzielimy 2 pi/1.4 i otrzymujemy okres funkcji sin(1.4x) 20/14 pi = 10/7 pi = ok. 4.488 radianów

    sinx + sin(1.4x)
    f(x+t) = f(x)
    f(x+t) = sin(x + t) + sin14/10(x + t) = sin(x + t) + sin(14/10x + 14/10t)
    Zakładamy, że t = 10 pi (14/10 * 10 pi = 14 pi, a to jest 7* 2pi, 2pi jest najmniejszym okresem funkcji sinx, dla sin(x + 10 pi) 10 pi = 5 * 2 pi, 2pi jest najmniejszym okresem funkcji sinx (szukamy wspólnej wielokrotności dla t)
    f(x+10pi) = sin(x + 10 pi) + sin(14/10x+14/10 * 10 pi) = sin(x + 10 pi) + sin(14/10x+14 pi) = sinx + sin(14/10x )
    f(x+t) = f(x) - oznacza to, że funkcja sinx + sin(14/10x) jest okresowa oraz t=10π jest okresem funkcji

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  10. Utworzyć wykresy na GraphCalc dla 10*sin(x) + 10*sin(1.325x) + 10*sin(1.5x) = 10*sin(x) + 10*sin(53/40) + 10*sin(15/10x) - kolor czerwony, zielony i niebieski i określić okres funkcji.

    Częstotliwość dźwięku c1 = 261.6 Hz, cis1 = 277.2 Hz (277.2/261.6 = 1,06...). Określić okres funkcji dla 10*sin(261.6 *x) + 10*sin(261.6 *1.01x) = 10*sin(261.6 *x) + 10*sin(264,216*x) 1.01 - mniejsza odległość częstotliwości niż dla c1 i cis1 (całego półtonu) oraz dla częstotliwości 10*sin(2093*x) + 10*sin(2093*1.01x) = 10*sin(2093*x) + 10*sin(2113,93*x)
    (przyjąć wartości prostsze do obliczeń okresu funkcji, np. 200 zamiast 261.6, 2000 zamiast 2093 - odpowiednio 10*sin(200*x) + 10*sin(200*1.01*x) oraz 10*sin(2000*x) + 10*sin(2000*1.01x) czyli 10*sin(200*x) + 10*sin(202*x) i 10*sin(2000*x) + 10*sin(2020*x) i utworzyć wykresy (barwa dźwięku powinna zmieniać się wraz z wysokością dźwięku)
    przeprowadzić podobne obliczenia dla akordów
    zapisać blog z linkami
    Antarctic Echoes - nuty
    ZynAddSubFX - napisy z objaśnieniami przy pokrętłach są na wtyczce VST (GUI) przy ZynAddSubFX w LMMS
    Spakować w jeden zip MuLab z Monastery..., West Across..., Eternity

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  11. GeoGebra - program matematyczny online. GeoGebra to interaktywna aplikacja do geometrii, algebry , statystyki i rachunku różniczkowego , przeznaczona do nauki i nauczania matematyki i przedmiotów ścisłych od szkoły podstawowej do poziomu uniwersyteckiego. GeoGebra jest dostępna na wiele platform z aplikacjami komputerowymi dla Windows , macOS i Linux , z aplikacjami na tablety dla Androida , iPada i Windows oraz z aplikacją internetową opartą na technologii HTML5 .Jego twórca jest Markus Hohenwarter.

    GeoGebra_wygląd

    Wykresy
    https://www.geogebra.org/graphing

    Początek fali jest w punkcie 0, koniec fali - w tym miejscu ADSR powinno być równe 0. f(x)=-0.2 x+7, g(x)=sin(x), h(x)=sin(-0.2 x x+7 x). Generator fali sinusoidalnej g(x) jest zmodulowany generatorem LFO f(x) i ograniczony przez ADSR (przy użyciu Amplifiera). Fala wyjściowa to h(x) = sin((-0.2x+7)*x) = sin(-0.2 x x+7 x). Gdy f(x) = 0.2x - parametr jest dodatniwówczs wykres sin(0.2x*x) jest odwrotny.

    Wykresy1
    https://fotosik.pl/zdjecie/3f201b788bb3f0da

    Wykresy2
    https://fotosik.pl/zdjecie/d14408e7405eebd3

    Zapisywanie zrzutu ekranu: klawisz PrintScrn, następnie Paint - Ctrl+V - Zapisz jako jpg.

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  12. Marsjanin
    Misja na Marsa
    Interstellar
    Pasażerowie
    Grawitacja
    Jack Ryan - Teoria chaosu
    Elizjum
    Aeon Flux
    Salt
    Colombiana
    Turysta
    Między nami góry
    List w butelce
    Ad Astra
    Nowy początek
    Księżyc
    Looper
    Blade Runner 2049

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  13. Dwa generatory fali sinusoidalnej których częstotliwości niewiele się różnią od siebie:
    sin(1*x)+sin(1.01x), sin(2*x)+sin(2.02x) i sin(4*x)+sin(4.04x). Z wykresu widać, że barwa dźwięku zmienia się wraz z wysokością dźwięku (tzn. naciskając kolejne klawisze syntezatora uzyskujemy nie tylko wyższy dźwięk ale i inną barwę dźwięku).
    Wykres1
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/283236b010a3fdc7

    „ Sailing ” to utwór skomponowany przez Gavina Sutherlanda z Sutherland Brothers w 1972 roku, najlepiej znany jako międzynarodowy hit Rod Stewarta z 1975 roku .Wersja francuska („Ma musique”) została nagrana przez Joe Dassina w 1975 roku.
    Rod Stewart - Sailing
    Rod Stewart - Sailing Piano Notes
    https://youtube.com/watch?v=zr1F7hdG4nk
    Joe Dassin - Ma Musique

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  14. Pomiędzy poszczególnymi stopniami gamy jej toniką istnieją stosunki zależności. Zależność ta występuje szczególnie silnie pomiędzy siódmym a ósmym stopniem gany durowej, oddalonymi o półton diatoniczny, tzn. pomiędzy dźwiękiem prowadzącym a toniką. W gamie molowej eolskiej odległość pomiędzy siódmym a ósmym stopniem wynosi cały ton, przez co siódmy stopneń nie ma dążenia do rozwiązania się na tonikę.
    Aby spowodować to dążenie trzeba zbliżyć stopień siódmy do ósmego, utworzyć dźwięk prowadzący przez chromatyczna podwyższenie siódmego stopnia. W taki sposób ze skali molowej eolskiej powstaje skala molowa harmoniczna (dur-moll), zawierająca pewien element durowy a mianowicie dźwięk prowadzący na siódmym stopniu (gis w skali a-moll).
    Najczęstsze zastosowanie w praktyce ma obok skali durowej, skala molowa harmoniczna.
    (na podst. K. Sikorski - Harmonia cz.I)

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  15. Akord – współbrzmienie co najmniej trzech dźwięków o różnej wysokości i nazwie.

    Współbrzmienie kilku dźwięków oddalonych o oktawę lub jej wielokrotności nie stanowi akordu. Powoduje jedynie wzmocnienie dźwięku najniższego i wzbogacenie jego barwy.

    Dźwięki składające się na akord muszą mieć jednoznacznie określoną wysokość. Wynika z tego, że efekty perkusyjne nie mogą być składnikami akordu.

    W niektórych przypadkach współbrzmienia dwudźwięków (odpowiadające definicji interwału) mogą być traktowane jako akordy niepełne. W nowszej harmonii budowane są akordy na bazie innych interwałów niż tercja, np. ich podstawą jest kwarta.
    Budowa akordu
    Akordy buduje się tercjami. Zasada ta wynika z istnienia szeregu harmonicznego. Po ułożeniu tonów harmonicznych tercjami pomijając tony zwielokrotnione w oktawach, otrzymuje się pięć rodzajów akordów naturalnych:
    trójdźwięk durowy
    akord septymowy – czterodźwięk (z septymą małą)
    akord nonowy – pięciodźwięk (z septymą małą i noną wielką)
    akord undecymowy – sześciodźwięk (z septymą małą oraz wielkimi noną i undecymą)
    akord tercdecymowy – siedmiodźwięk (z septymą małą oraz wielkimi noną, undecymą i tercdecymą).
    Nazwy akordów biorą się od interwału, w jakim są one zawarte.
    Dźwięki wchodzące w skład akordu nazywa się jego składnikami. Pierwszy (najniższy) składnik akordu nazywa się prymą, drugi – tercją, trzeci – kwintą, czwarty – septymą, piąty – noną, szósty – undecymą, siódmy – tercdecymą. W symbolicznym zapisie akordów dla określenia poszczególnych składników używa się liczb 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13.
    Podział akordów ze względu na liczbę dźwięków:
    Trójdźwięk
    Akord septymowy (czterodźwięk)
    Akord nonowy (pięciodźwięk)
    Akord undecymowy (sześciodźwięk)
    Akord tercdecymowy (siedmiodźwięk)
    Postać akordu określa jego przewrót. W zależności od tego, który składnik akordu znajduje się najniżej akord może być:
    w postaci zasadniczej – najniższym dźwiękiem jest pryma akordu
    w I przewrocie – najniższym dźwiękiem jest tercja akordu
    w II przewrocie – najniższym dźwiękiem jest kwinta akordu
    w III przewrocie – najniższym dźwiękiem jest septyma akordu
    w IV przewrocie – najniższym dźwiękiem jest nona akordu
    w V przewrocie – najniższym dźwiękiem jest undecyma akordu
    w VI przewrocie – najniższym dźwiękiem jest tercdecyma akordu
    (Nie każdy akord musi istnieć w każdej postaci. Trójdźwięk posiada pozycję zasadniczą oraz dwa przewroty, gdyż nie posiada więcej składników)

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/575379c8132256d5
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/b90da761cbe06c39

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  16. Mariah Carey - Without You - Piano Tutorial
    https://www.youtube.com/watch?v=nsJ9YSk-v4g
    Mariah Carey - Without You
    Fis-dur ( H-dur ?)
    fis, gis, ais, h, cis, dis, eis
    4/4, 6 krz., (pauza 1/8, ais 1/8, cis 1/4 kr., pauza 1/8, dis 1/4), (dis 1/8, dis 1/8, pauza 1/8, cis 1/8, cis 1/8, pauza 1/8, ais 1/4)

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  17. dg_forest1
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/71f3a78bb306c101
    dg_forest2
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/63212f0398b550f8

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  18. Układanie kolejnych stopni dla tonacji:

    Np. tonacja C-Dur zawiera stopnie:
    I - (dźwięk C) Dur, II - (dźwięk D) moll, III - (dźwięk E) moll, IV - (dźwięk F) Dur, V - (dźwięk G) Dur, VI - (dźwięk A) moll, VII - (dźwięk H) Zmn.
    Według tego schematu można ustalić stopnie dla pozostałych tonacji durowych, np. dla D-dur (która zawiera dźwięki: d, e, fis, g, a, h, cis):
    I - (dźwięk D) Dur, II - (dźwięk E) moll, III - (dźwięk Fis) moll, IV - (dźwięk G) Dur, V - (dźwięk A) Dur,VI - (dźwięk H) moll, VII - (dźwięk Cis) Zmn.
    Otrzymujemy kolejne stopnie dla tonacj D-dur:
    I - D-dur, II - e-moll, III - fis-moll, IV - G-dur, V - A-dur, VI - h-moll, VII - Cis-Zmn.
    Tryby Dur-moll dla stopnii tonacji molowych są takie same ale zmienia się przesunięcie stopni (o trzy półtony w lewo). Np. tonacja a-moll zawiera stopnie:
    I - (dźwięk A) moll, II - (dźwięk H) Zmn., III - (dźwięk C) Dur, IV - (dźwięk D) moll, V - (dźwięk E) moll, VI - (dźwięk F) Dur, VII - (dźwięk G) Dur (V stopień - dominanta jest naczęśniej durowy czyli E-dur).

    Dobieranie akordów do melodii:

    Najpierw należy ustalić tonację w której grana jest melodia (wypisujemy wszystkie dźwięki melodii w kolejności, sprawdzamy pierwszy lub ostatni dźwięk i ustalamy tonację). Następnie wg schematu dla tonacji C-dur (lub a-moll) do kolejnych dźwięków gamy dodajemy tryby, np. dur, moll lub Zmn.).
    Np. dla gamy e, fis, gis, a, h, cis, dis układamy stopnie:
    E-dur, fis-moll, gis-moll, A-dur, H-dur, cis-moll, Dis-Zmn.
    Następnie próbujemy dobrać akordy do kolejnych dźwięków melodii zaczynając od stopnia I (toniki). Kolejne akordy dobieramy wg schematów progresji, np.: I, VI, IV, V, I.
    Brzmienie akordów dobieramy do melodii grając je bez przewrotów lub w przewrotach i w różnych oktawach. Można dodać dźwięki (akordy) w niższych oktawach (kontra, subkontra).

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  19. Bar Chimes (bar czaims), Mark Tree
    Bar Chimes - (dzwonki z prętów) to instrument perkusyjny używany głównie do ubarwiania muzyki. Składa się z wielu małych dzwonków - od 20 do 40 - zwykle cylindrów z litego aluminium lub wydrążonych rur mosiężnych o średnicy 3/8 "- o różnej długości, zawieszonych na drążku. Dźwięki są odtwarzane przez przeciągnięcie palcem lub patykiem przez długość wiszących dzwonków, lub struny, które zawieszają dzwonki.
    W przeciwieństwie do dzwonów rurowych, innej formy dzwonków, dzwonki Bar Chimes nie wytwarzają określonej wysokości, ponieważ wytwarzają nieharmoniczne (a nie harmoniczne ) widma.
    Rurki można uderzać pałeczką lub ręką. Charakterystyczna techniką wykonawczą jest glissando – wystarczy przejechać np. palcem po wszystkich rurkach – w tym celu rurki są strojone. Dźwięk ma złożony, jasny tembr. Po zagraniu należy odczekać około 6 sekund, by dźwięk rozszedł się w przestrzeni. Instrument należy do grupy perkusji pomocniczej i jest używany do tworzenia specjalnych, egzotycznych efektów dźwiękowych.
    Wersja instrumentu wynaleziona i opatentowana przez nowojorskiego perkusistę Marka Stevensa w 1967 r. została nazwana jego imieniem (Mark Tree)
    Bar_Chimes

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  20. Dzwonki - Bells - Bar Chimes - ZynAddSubFX - Comi_Collection - 0125_Glass03
    Uderzać wszystkimi palcami prawej ręki podobnie jak na filmie od 2:12 do 2:20 w zakresie 1 oktawy. Zmniejszyć Reverb - Time. Glissando tylko dwie górne oktawy. Monastery of La Rabida (tylko uderzanie palcami?).

    Three Amazing Wind Chimes

    Bar_Chimes_xmz

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  21. Dokumentacja pdf do ZynAddSubFX znajduje się w folderze Mulab - ZynAddSubFX (np. wyjaśnienie przebiegów LFO - typy sin, tri,. sqr, z Randonness Amplitude i Frequency, rysunki). Zamienić pdf na jpg, przetłumaczyć tekst, utworzyć film, dodać nagranie mp4 z programu ZynAddSubFX. Objaśnienia do ZynAddSubFX znajdują się we wtyczce VST ZynAddSubFX w LMMS po najechaniu kursorem na przyciski.

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  22. Nagrywanie ekranu do pliku np. avi:
    Screen2avi (bez instalacji) - ustawić 25 klatek na sekundę, fullscreen
    Jeśli długość dźwięku jest inna niż nagranego filmu rozciągnąć dźwięk za pomocą Audacity - Zmiana prędkości

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  23. Screen2avi
    https://www.trustfm.net/software/video/Screen2Avi.php

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  24. Szybkość filmu można zmienić ustawiając w Blender 3D
    Dimensions - Frame Rate - Custom - np. 22

    https://www.easypaste.org/file/ReCd84uD/dg.tp1.1.zip?lang=pl
    dg_tp1_2

    https://www.youtube.com/watch?v=6wcJQ3SaHrU
    tp_tutorial1

    https://www.youtube.com/watch?v=pXrjMaVoTy0
    tp1

    https://www.youtube.com/watch?v=Jm-FA_1Jfl0
    tp2

    https://www.youtube.com/watch?v=TULeDhAZHkU
    tp3

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  25. https://www.easypaste.org/file/Tpg3Lb6a/tp2.zip?lang=pl
    tp2_jpg_mp4

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  26. dg_forest
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/91d17a42761f9600
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/164c844e9ad3ff78
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/03cb32c9ec6a3b8c
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/739db1caa70f6b85
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/acc30a4a23a9176c

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  27. Spis akordów na stronie cdur.pl:
    http://www.cdur.pl/Akordy
    Spis_akordowPiosenki_religijne_nuty

    Znajdowanie nazw akordów na podstawie dźwięków:
    http://www.cdur.pl/Narzedzia/ZnajdzAkord
    Znajdowanie_akordow

    Znajdowanie nazw akordów dla trójdźwięków:
    http://www.cdur.pl/Artykuly/24,Jak_nazwac_akord_-_Trojdzwieki
    Znajdowanie_nazw_akordow

    Akordy zawieszone kwartowe:
    Jeśli drugi dźwięk akordu durowego przesuniemy o jeden półton w górę, np. w akordzie F-dur (f, a, c) dźwięk a na b, wówczas orzymamy akord nazywany durowym kwartowym lub zawieszonym kwartowym (F4 lub Fsus4) - 5 półtonów i 2 półtony.
    Akordy zawieszone sekundowe:
    Jeśli drugi dźwięk akordu molowego przesuniemy o jeden półton w dół, np. w akordzie b-moll (b, cis, f) dźwięk cis na c, wówczas orzymamy akord nazywany durowym sekundowym lub zawieszonym sekundowym (B2 lub Bsus2, A#2, A#sus2, Ais2, Aissus2) - 2 półtony i 5 półtonów.
    Akord zawieszony sekundowy wygląda tak jak akord zawieszony kwartowy w pierwszym przewrocie (np. B2 i F4).


    F-dur
    f, g, a, h, c, d, e
    F-dur, g-moll, a-moll, B-dur, C-dur, d-moll, E-zmn.

    dg193



    OdpowiedzUsuń
  28. https://www.easypaste.org/file/D1s07lVi/dg.tp1.5.zip?lang=pl
    dg_tp1_5

    https://www.easypaste.org/file/Gh39zqfB/dg.Bells1.xmz?lang=pl
    dg_Bells1

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  29. https://www.easypaste.org/file/4zpBUTWS/dg.tp1.zip?lang=pl
    dg_tp1

    https://www.easypaste.org/file/JSqK7UB1/dg.tp1.7.zip?lang=pl
    dg_tp1_7

    Sequencer - jeśli odtwarza za szybko zmienić tempo w MuLab

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  30. Trójdźwięki w układzie rozległym:
    Akord to przede wszystkim dźwięki (np. C-dur zawiera dźwięki C E G). Na wielu instrumentach te same dźwięki powtarzają się co oktawę. Jeżeli dźwięki akordu leżą możliwie blisko siebie, mówimy że jest to układ skupiony. Jeśli nie to jest to układ rozległy. W wielu przypadkach zagranie układu skupionego jest trudne lub niemożliwe, np. na gitarze (dlatego gra się układy rozległe). Np. zamiast C E G można zagrać C G E (w dwóch oktawach) lub G E C (w trzech oktawach).
    Czterodźwięk – akord złożony z czterech dźwięków. Bazą jego jest trójdźwięk, do którego dodany jest interwał liczony od prymy tego akordu – od tego interwału akord bierze swoją nazwę. Najczęściej spotykanymi interwałami które można dodać do akordu są seksta lub septyma.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Czterod%C5%BAwi%C4%99k
    Czterodzwiek

    F-dur
    f, g, a, b, c, d, e
    F-dur, g-moll, a-moll, B-dur, C-dur, d-moll, E-zmn.
    F-dur f a c
    Fadd2 F-Dur z dodaną sekundą f g a c
    Fadd9 F-dur z dodaną noną f a c g

    d-moll d f a
    Dmadd2 d-moll z dodaną sekundą d e f a
    Dmadd9 d-moll z dodaną noną d f a e

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  31. Fadd2 (F G A C), Dmadd2 (D E F A) - starting at 0:02 to 0:26, Fsus4 (F Bb C), B-dur w drugim przewrocie (F Bb D) - starting at 1:03 to 1:11, Badd2 w trzecim przewrocie (F Bb C D) - starting at 1:12 to 1:15, Gsus4 (G C D), C/G-dur - starting at 1:15 to 1:20 (?)

    Akord durowy z dodaną sekundą wygląda tak samo jak akord durowy z dodaną noną w trzecim przewrocie (np. Fadd2 wygląda tak samo jak Fadd9 w trzecim przewrocie).

    Wyszukiwanie akordów w notacji zachodniej (pokazuje przewroty akordów, są tam 4, 5, 6 i 7 - dźwięki):
    Spis_akordow_w_notacji_zachodniej
    https://www.songtive.com/en/chords/piano/F2
    Uwaga - szukać po polach umieszczonych niżej.

    W latach 80-tych popularne było stosowanie wszystkich akordów w sekwencji jako zawieszonych 2 lub 4 (np. Fsus2, Fsus4), czyli w ogóle żadnych 3 (np. F-dur). Brzmią niejednoznacznie i „lekko”.
    Akord Add9 niewiele różni się od akordów triady, prawie pod każdym względem (w zależności od używanej skali). Może to również zależeć od stylu danej muzyki (klasyczny lub tradycyjny).
    Na przykład, niektóre rodzaje klasycznego jazzu mają generalnie akord Maj7 (septymowy) jako I stopień.

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  32. tp1_22

    https://www.easypaste.org/file/zIejHG0A/dg.tp1.22.zip?lang=pl

    dg_tp1_22

    https://www.easypaste.org/file/gYapjnPV/tp1.22.zip?lang=pl

    F-dur
    f, g, a, b, c, d, e
    F-dur, g-moll, a-moll, B-dur, C-dur, d-moll, E-zmn.
    Fadd2 (F G A C), Dmadd2 (D E F A), Fsus4 (F B C), B-dur w drugim przewrocie (F B D), Badd2 w trzecim przewrocie (F B C D), Gsus4 (G C D), C/G-dur

    1.
    f, f2, Fadd2 (g2, a2, c3), f2, c, d, d2, Dmadd2 (e2, f2, a2), d2, c, f, f2, Fadd2 (g2, a2, c3), f2, c, d, d2, Dmadd2 (e2, f2, a2)
    d2, c, f, (równocześnie z f Sequencer c1, f1, g1, a1, g1, f1), f2, Fadd2 (g2, a2, c3), f2, c, d, d2, Dmadd2 (e2, f2, a2), d2, c, f, (równocześnie z f Sequencer c1, f1, g1, a1, g1, f1), f2, Fadd2 (g2, a2, c3), f2, c, d, d2, Dmadd2 (e2, f2, a2), d2
    b - e2, d2, f2, e2, f - c2
    d2, c, f, (równocześnie z f Sequencer c1, f1, g1, a1, g1, f1), f2, Fadd2 (g2, a2, c3), f2, c, d, d2, Dmadd2 (e2, f2, a2), d2, c, f, (równocześnie z f Sequencer c1, f1, g1, a1, g1, f1), f2, Fadd2 (g2, a2, c3), f2, c, d, d2, Dmadd2 (e2, f2, a2), d2
    b - e2, d2, f2, e2, f - c2
    d2, c, f, (równocześnie z f Sequencer c1, f1, g1, a1, g1, f1), f2, Fadd2 (g2, a2, c3), f2, c, d, d2, Dmadd2 (e2, f2, a2), d2, c, f, (równocześnie z f Sequencer c1, f1, g1, a1, g1, f1), f2, Fadd2 (g2, a2, c3), f2, c, d, d2, Dmadd2 (e2, f2, a2), d2

    2.
    c, Fsus4 (f1, b1, c2), B-dur w drugim przewrocie (f1, b1, d2), Fsus4 (f1, b1, c2), B-dur w drugim przewrocie (f1, b1, d2), f, b, Fsus4 (f1, b1, c2), B-dur w drugim przewrocie (f1, b1, d2), Fsus4 (f1, b1, c2), Badd2 w trzecim przewrocie (f1, b1, c2, d2) b, c1, Gsus4 (g1, c2, d2), C/G-dur, Gsus4 (g1, c2, d2), C/G-dur, c1, c2 - e2, d2 - f2, e2 - g2, f2 - a2, g2 - b2, c1, a2 - c3
    (akordy Fsus4, B-dur, Badd2, Gsus4, C/G-dur we fragmencie 2. są grane melodycznie)

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  33. Prymę może zagrać inny instrument (np. gitara basowa). Np. akord Fadd2 (dźwięki f, g, a, c) można zagrać f (osobno) a następnie g, a, c (razem).

    Objasnienia jak powstają akordy, np.: CM7+5=C+M3+A5+M7, opisy różnych typów akordów itp.
    Objasnienia_akordow
    https://en.wikipedia.org/wiki/Chord_letters

    Akord jest to współbrzmienie co najmniej trzech dźwięków. Dźwięki akordu są oddalone o interwał tercji (tzw. tercjowa budowa akordów - podstawowa i najczęściej spotykana w harmonii). Na rodzaj akordu ma wpływ nie tylko rozmiar tercji, ale także kolejność ich występowania (ułożenie).
    Brzmienie akordów dur - wesoło, moll - smutno, zwiększony i zmniejszony - niepokojąco z wyczuwalnym napięciem.
    Składniki akordu: akord durowy składa się z prymy (1), tercji wielkiej (3), kwinty czystej (5). Akord molowy z prymy (1), tercji małej (-3), kwinty czystej (5). Akord zwiększony z prymy (1), tercji wielkiej (3) i kwinty zwiększonej (+5). Akord zmniejszony z prymy (1), tercji małej (-3) i kwinty zmniejszonej (-5).
    Budowa czterodźwięków, pięciodźwięków itd. - takie akordy składają się z podstawy (1,3,5) oraz dodanych dodatkowych interwałów. Dodatkowe interwały zapisuje się w indeksie górnym, oddzielając kolejne cyfry kreską ułamkową. Np. Cdur +7/9 (CM9) zawiera: podstawę durową (składniki: 1, 3, 5), z dodanym interwałem septymy wielkiej (+7) oraz nony wielkiej (9).
    Grając akord nie możemy zrezygnować z zagrania tercji!
    Możemy zrezygnować z zagrania kwinty (jest to interwał, który brzmi bardzo zgodnie z prymą i przez to nie wnosi zbyt wiele do brzmienia akordu - wyjątek stanowią tylko akordy zwiększony i zmniejszony w których występuje charakterystycznie brzmiąca kwinta, inna niż czysta i z tego powodu nie można z niej zrezygnować).
    Możemy zrezygnować również z prymy - prymę może zagrać inny instrument (np. gitara basowa). Np. akord Fadd2 (dźwięki f, g, a, c) można zagrać f (osobno) a następnie g, a, c (razem).
    Dodawanie do podstawowego trójdźwięku następnych składników (interwałów) ma za zadanie upiększenie brzmienia akordu oraz pozwala na budowanie form z różnymi najwyższymi dźwiękami akordu, co z kolei umożliwia płynne i melodyjne łączenie kolejnych akordów.
    Budując akompaniament należy unikać zdwojeń składników w oktawie ponieważ będzie on wzmocniony, będzie dominował i wydawał się głośniejszy (chyba że zamierzamy podkreślić konkretny składnik).
    Łączone akordy powinny posiadać jak najwięcej dźwięków wspólnych w przeciwnym wypadku zabrzmią one niespójnie. Np. jeśli chcemy połączyć akordy Gm7 i Cdur7 i zagramy przypadkowe ich formy to okaże się, że brzmią niespójnie ponieważ posiadają tylko jeden wspólny dźwięk. Aby tego uniknąć pierwszy, wyjściowy akord (Gm7) pozostawiamy bez zmian, a następny Cdur7 gramy nieco w innej formie - Cdur7/9 (dodając do niego interwał nony wielkiej). Dzięki temu uzyskaliśmy dwa wspólne dźwięki tych czterodźwięków - septyma akordu Cdur7/9 jest tercją akordu Gm7, nona Cdur7/9 - kwintą Gm7. To powoduje, że mamy wrażenie niewielkiej zmiany w podkładzie, co nie odciąga uwagi od melodii.
    Ma również znaczenie znaczenia to, że akord Cdur7/9 został pozbawiony kwinty - w przeciwnym razie głos najwyższy byłby dość daleko w stosunku do najwyższego głosu poprzedniego akordu, sprawiając wrażenie małej płynności połączenia tych dwóch akordów (najwyższe głosy kolejnych akordów powinny leżeć możliwie najbliżej siebie i powinny tworzyć melodię).

    OdpowiedzUsuń
  34. Prawidłowo skonstruowany podkład sprawia, że słyszymy melodię ułożoną właśnie z najwyższych głosów akordów. Także w tym wypadku, aby uzyskać takie płynne połączenia najwyższych głosów musimy samodzielnie decydować, które interwały kolejnych akordów będą ich głosami najwyższymi, a w razie potrzeby dodać dodatkowe, wzbogacające składniki (interwały). Np.: Gm, Fdur, Ebdur, Dm, Cm, Dm, Fdur, Fdur. Akordy te w takim układzie brzmią poprawnie ale mało efektownie więc dodajemy dodatkowe interwały, uzyskując:
    Gm7/14, Fdur13, Ebdur13, Dm7/14, Cm7/14, Dm7/14, Fdur7/13, Fdur7/12
    Teraz podkład jest bardziej melodyjny i bogaty, a najwyższe dźwięki akordów tworzą prostą melodię.
    Przy dodawaniu dodatkowych dźwięków do akordu należy zwrócić uwagę na wielkości interwałów - np. czy dodawana septyma ma być wielka, czy mała. Uzależnione jest to od trybu akordu, roli jaką pełni w przebiegu harmonicznym, stopnia na którym się znajduje i skali na jakiej został utworzony.
    (na podstawie: https://www.infomusic.pl/poradnik/47304,poradnik-teoria-muzyki-budowa-akordow)

    Budowa_akordow

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  35. https://www.easypaste.org/file/CTZVbkpl/dg.tp29.1.zip?lang=pl
    dg_tp1
    https://www.easypaste.org/file/AG0OPVnZ/dg.tp29.2.zip?lang=pl
    dg_tp2

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  36. Akord C, C-dur (C, E, G), notacja zachodnia: C, CM, CΔ, C maj, C Major (C, E, G) Rodzaj: Durowy
    Akord C/E - akord C w pierwszym przewrocie (E, G, C), notacja zachodnia: C, CM, CΔ, C maj, C Major (1st inversion) (E, G, C) Rodzaj: Durowy w pierwszym przewrocie
    Akord C/G - akord C w drugim przewrocie (G, C, E), notacja zachodnia: C, CM, CΔ, C maj, C Major (2st inversion) (G, C, E) Rodzaj: Durowy w drugim przewrocie

    Akord Cm, C-moll, c (C, Es, G), notacja zachodnia: Cm, C-, C min, C Minor (C, Eb, G)
    Akord Cm/Es, c/Eb, c/Es, Cm/Eb - akord Cm w pierwszym przewrocie (Es, G, C), notacja zachodnia: Cm, C-, C min, C Minor (1st inversion) (Es, G, C) Rodzaj: Molowy w pierwszym przewrocie
    Akord Cm/G, c/G, g6-4 - akord Cm w drugim przewrocie (G, C, Es), notacja zachodnia: Cm, C-, C min, C Minor (2st inversion) (G, C, Eb) Rodzaj: Molowy w drugim przewrocie

    Akord C-, Cdim, Co, Czm (C, Es, Ges), notacja zachodnia: C°, Cmb5, Cmo5, C dim, C Diminished (C, Eb, Gb) Rodzaj: Zmniejszony (dwie małe tercje)

    Akord C+, C5+, Caug, Czw (C, E, Gis), notacja zachodnia: C+, C aug, C Augmented (C, E, G#) Rodzaj: Zwiększony (dwie wielkie tercje)

    Cb5

    Akord C7 (C, E, G, B), notacja zachodnia: C7, C dom (C, E, G, Bb), Rodzaj: Septymowy (C-dur z dodaną małą septymą)
    Akord C7/E - akord C7 w pierwszym przewrocie (E, G, B, C), notacja zachodnia: C7, C dom (1st inversion) (E, G, Bb, C) Rodzaj: Durowy septymowy w pierwszym przewrocie
    Akord C7/G, G4-3 - akord C7 w drugim przewrocie (G, B, C, E), notacja zachodnia: C7, C dom (2st inversion) (G, Bb, C, E) Rodzaj: Durowy septymowy w drugim przewrocie
    Akord C7/B - akord C7 w trzecim przewrocie (B, C, E, G), notacja zachodnia: C7, C dom (3rd inversion) (Bb, C, E, G) Rodzaj: Durowy septymowy w trzecim przewrocie

    Akord c7, Cm7 (C, Es, G, B), notacja zachodnia: Cm7, C-7, C min7 (C, Eb, G, Bb), Rodzaj: Mollowy septymowy (c-moll z dodaną małą septymą)
    Akord c7/E, c7/Eb, Cm7/Eb, Cm7/Es - akord Cm7 w pierwszym przewrocie (Es, G, B, C), notacja zachodnia: Cm7, C-7, C min7 (1st inversion) (Eb, G, Bb, C) Rodzaj: Mollowy septymowy w pierwszym przewrocie
    Akord c7/G, Cm7/G - akord Cm7 w drugim przewrocie (G, B, C, Es), notacja zachodnia: Cm7, C-7, C min7 (2st inversion) (G, Bb, C, Eb) Rodzaj: Mollowy septymowy w drugim przewrocie
    Akord c7/B, Cm7/B - akord Cm7 w trzecim przewrocie (B, C, Es, G), notacja zachodnia: Cm7, C-7, C min7 (3rd inversion) (Bb, C, Eb, G) Rodzaj: Mollowy septymowy w trzecim przewrocie

    Akord C7+, CM7, Cmaj7 (C, E, G, H), notacja zachodnia: CM7, CMa7, Cj7, CΔ7, CΔ, C maj7 (C, E, G, B), Rodzaj: Durowy z septymą wielką (C-dur z dodaną wielką septymą)
    Akord C7+/E - akord C7+ w pierwszym przewrocie (E, G, H, C), notacja zachodnia: CM7, CMa7, Cj7, CΔ7, CΔ, C maj7 (1st inversion) (E, G, Bb, C) Rodzaj: Durowy septymowy w pierwszym przewrocie
    Akord C7+/G - akord C7+ w drugim przewrocie (G, H, C, E), notacja zachodnia: CM7, CMa7, Cj7, CΔ7, CΔ, C maj7 (2st inversion) (G, B, C, E) Rodzaj: Durowy septymowy w drugim przewrocie
    Akord C7+/H, C7/H - akord C7+ w trzecim przewrocie (H, C, E, G), notacja zachodnia: CM7, CMa7, Cj7, CΔ7, CΔ, C maj7 (3rd inversion) (B, C, E, G) Rodzaj: Durowy septymowy w trzecim przewrocie

    Akord c7+, Cm7+ (C, Es, G, H), notacja zachodnia: CmM7, Cm#7, C-M7, C−Δ7, C−Δ, C minmaj7 (C, Eb, G, B), Rodzaj: Mollowy z septymą wielką (c-moll z dodaną wielką septymą)
    Akord c7+ w pierwszym przewrocie (Es, G, H, C), notacja zachodnia: CmM7, Cm#7, C-M7, C−Δ7, C−Δ, C minmaj7 (1st inversion) (Eb, G, B, C)
    Akord c7+ w drugim przewrocie (G, H, C, Es), notacja zachodnia: CmM7, Cm#7, C-M7, C−Δ7, C−Δ, C minmaj7 (2st inversion) (G, B, C, Eb)
    Akord c7+ w trzecim przewrocie (H, C, Es, G), notacja zachodnia: CmM7, Cm#7, C-M7, C−Δ7, C−Δ, C minmaj7 (3rd inversion) (B, C, Eb, G)

    https://www.easypaste.org/file/manage/hdIuYk1xKibMXtHApZ7e?lang=pl

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  37. https://www.easypaste.org/file/MdauYFW2/dg.chords.images1.zip?lang=pl
    chords_images1

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  38. Akord C-, Cdim, Co, Czm (C, Es, Ges), notacja zachodnia: C°, Cmb5, Cmo5, C dim, C Diminished (C, Eb, Gb) Rodzaj: Zmniejszony (dwie małe tercje). Zmniejszony - ang. diminished
    Akord zmniejszony może sprawiać wrażenie dość dziwnie niepokojącego brzmienia, wręcz dysonującego. Kiedy jednak tego rodzaju akord otoczony jest w danej progresji akordów akordami diatonicznymi, negatywne wrażenie zaczyna znikać.
    Akordy zmniejszone są bardzo często używane jako łączniki pomiędzy dwoma akordami diatonicznymi. Akordy diatoniczne noszą nazwę akordów diatonicznych lub gamowłaściwych ponieważ składają się z kolejnych tercji danej gamy. Można ułożyć 5 akordów diatonicznych: tródźwięk (C), akord septymowy (C7), a. nonowy (C9), a. undecymowy (C11), a. tercdecymowy (C13).

    Akord C+, C5+, Caug, Czw (C, E, Gis), notacja zachodnia: C+, C aug, C Augmented (C, E, G#) Rodzaj: Zwiększony (dwie wielkie tercje). Zwiększony - ang. augmented
    Akord zwiększony dzieli oktawę na trzy równe części po cztery półtony i w tym sensie jest analogiczny do akordu septymowego zmniejszonego. W praktyce spotyka się go najczęściej w postaci czystej lub jako akord dominantowy ze zwiększoną kwintą. Oba te akordy pełnią rolę dominant i prowadzą na ogół do toniki durowej

    https://www.easypaste.org/file/2DWT85Lf/dg.akordy5.rtf?lang=pl

    dg193

    Akord Csus2, C2 (C, D, G), notacja zachodnia: Csus2, C2 (C, D, G), Rodzaj: Durowy sekundowy, zawieszony sekundowy (zawieszony - ang. suspended)
    Brak tercji molowej lub durowej w akordzie zawieszonym tworzy dźwięk otwarty (?), a dysonans między kwintą a kwintą lub sekundą i prymą tworzy napięcie.
    Akordy zawieszone sekundowe:
    Jeśli drugi dźwięk akordu molowego przesuniemy o jeden półton w dół, np. w akordzie C-moll (C, Es, G) dźwięk Es na D, wówczas orzymamy akord nazywany durowym sekundowym lub zawieszonym sekundowym.
    Akord zawieszony sekundowy wygląda tak jak akord zawieszony kwartowy w pierwszym przewrocie (np. Csus2 i Gsus4).

    Akord Csus4, C4 (C, F, G), notacja zachodnia: Csus4, Csus, C4, Cadd4 (C, F, G), Rodzaj: Durowy kwartowy, zawieszony kwartowy
    Akordy zawieszone kwartowe:
    Jeśli drugi dźwięk akordu durowego przesuniemy o jeden półton w górę, np. w akordzie C-dur (C, E, G) dźwięk E na F, wówczas orzymamy akord nazywany durowym kwartowym lub zawieszonym kwartowym
    Akord zawieszony kwartowy w pierwszym przewrocie wygląda tak jak akord zawieszony sekundowy (np. Csus4 i Fsus2).

    Akord C5 (C, G), notacja zachodnia: C5 (C, G), Rodzaj: Kwintowy, Power chord
    Jest to dwudźwięk - składa się z prymy i kwinty (czasem dodaje się także oktawę). Ponieważ brak w nim tercji nie jest durowy ani mollowy. Cecha ta umożliwia większą swobodę w tworzeniu progresji akordowych. Sprawia wrażenia mocnego dźwięku.

    OdpowiedzUsuń
  39. Akord C5 (C, G), notacja zachodnia: C5 (C, G), Rodzaj: Kwintowy, Power chord
    Jest to dwudźwięk - składa się z prymy i kwinty (czasem dodaje się także oktawę). Ponieważ brak w nim tercji nie jest durowy ani mollowy. Cecha ta umożliwia większą swobodę w tworzeniu progresji akordowych. Sprawia wrażenia mocnego dźwięku.

    Akord Csus24, Csus42 (C, D, F, G), notacja zachodnia: Csus24, Csus42, Csus4add9 (C, D, F, G), Rodzaj: Zależnie od kontekstu (położenie wśród akordów poprzedzających i następujących po nim) - akord Csus24 w trzecim przewrocie wygląda tak samo jak G7sus4

    https://www.easypaste.org/file/uFGAHm6p/dg.akordy6.rtf?lang=pl

    Znajdowanie_akordow_musmath

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  40. Akord Cb5, CMb5 (C, E, Ges), notacja zachodnia: Cb5, CMb5, CΔ-5 (C, E, G♭), Rodzaj: Durowy z kwintą zmniejszoną (?) - lub C7/5-, CM7b5 bez septymy (?)

    Akord Csus2b5, C2-5, Csus2-5 (C, D, Ges), notacja zachodnia: Csus2b5, C2-5, Csus2-5 (C, D, G♭), Rodzaj: Durowy sekundowy z kwintą zmniejszoną (?), zawieszony sekundowy z kwintą zmniejszoną (?)

    Akord Cadd2 (C, D, E, G), notacja zachodnia: C2, Cadd2, Cadd9 (C, D, E, G), Rodzaj: Durowy z dodaną sekundą

    Akord Cadd9 (C, E, G, D), notacja zachodnia: Cadd9, C2, Cadd2 (C, E, G, D), Rodzaj: Durowy z dodaną noną

    Akord c5+, c+, Cm+, Cm5+ (C, Es, Gis), notacja zachodnia: Cm#5, C-#5 (C, E♭, G♯), Rodzaj: Mollowy z kwintą zwiększoną

    Akord Cmsus2, (C, D, Es), notacja zachodnia: Cmsus2, C-sus, Cminsus C, D, E♭), Rodzaj: (?)

    Akord Cmadd2, cadd2 (C, D, Es, G), notacja zachodnia: Cm2, Cmadd2, Cmadd9 (C, D, E♭, G), Rodzaj: Mollowy z kwintą zwiększoną

    Akord C6 (C, E, G, A), notacja zachodnia: C6, CM6, C maj6 (C, E, G, A), Rodzaj: Durowy sekstowy z sekstą wielką
    Akord C6 w trzecim przewrocie wygląda tak samo jak akord Am7

    Akord C6- (C, E, G, As), notacja zachodnia: ? (C E G A♭), Rodzaj: Durowy sekstowy z sekstą zmniejszoną

    Akord c6+, Cm6+ (C, Es, G, A), notacja zachodnia: C6m, C min6 (C, E♭, G, A), Rodzaj: Mollowy sekstowy z sekstą wielką

    Akord c6 (C, Es, G, As), notacja zachodnia: (?) (C, E♭, G, A♭), Rodzaj: Mollowy sekstowy z sekstą zmniejszoną

    Akord CM+11 (C, E, G, Fis), notacja zachodnia: CM♯11, CM+11 (C, E, G, F♯), Rodzaj: Durowy z undecymą (?) W trzecim przewrocie C, E, Fis, G

    Akord Cm7b5 (C, E, Ges, H), notacja zachodnia: CM7b5, CMa7b5, Cj7b5, CΔ7b5, CΔb5, C maj7b5 (C, E, G♭, B), Rodzaj: Durowy z kwintą zmniejszoną i septymą wielką (?)

    Akord CM7sus2 (C, D, G, H), notacja zachodnia: CM7sus2, CMa7sus2, Cj7sus2, CΔ7sus2, CΔsus2, C maj7sus2, C (C, D, G, B), Rodzaj: Durowy sekundowy z septymą wielką, zawieszony sekundowy z septymą wielką, Durowy septymowy zawiezszony sekundowy

    Akord CM7sus4 (C, D, G, H), notacja zachodnia: CM7sus4, CMa7sus4, Csus7, Cj7sus4, CΔ7sus4, CΔsus4, C maj7sus4, C (C, D, G, B), Rodzaj: Durowy kwartowy z septymą wielką, zawieszony kwartowy z septymą wielką, Durowy septymowy zawiezszony kwartowy (?)

    Akord CM7sus24 (C, D, F, G, H), notacja zachodnia: CM7sus24, CMa7sus24, Cj7sus24, CΔ7sus24, CΔsus24, C maj7sus24, C (C, D, F, G, B), Rodzaj: Durowy kwartowy z dodaną sekundą i septymą wielką (?), zawieszony kwartowy z dodaną sekundą i septymą wielką (?)

    Akord CmM7b5 (C, Es, Ges, H), notacja zachodnia: CmM7b5 (C, E♭, G♭, B), Rodzaj: (?)

    Akord C+M7 (C, E, Gis, B), notacja zachodnia: C+M7, C+Δ, CM7♯5, CM7+5, CΔ♯5, CΔ+5, C augmaj7 (C, E, G♯, B), Rodzaj: zwiększony z septymą wielką (?)

    Akord C+7 (C, E, Gis, B), notacja zachodnia: C+7, C7♯5, C7+5, C aug7 (C, E, G♯, B♭), Rodzaj: zwiększony z septymą małą (?)

    Akord Cm7b5 (C, G, B), notacja zachodnia: CØ, CØ7, Cø, Cø7, Cm7b5, Cm7°5, C−7b5, C−7°5, C min7dim5, C min7b5 (C, G, B♭), Rodzaj: Molowy z kwintą zmniejszoną i z septymą małą (?)

    Akord Cm7b5 (C, E, Ges, H), notacja zachodnia: CM7b5, CMa7b5, Cj7b5, CΔ7b5, CΔb5, C maj7b5 (C, E, G♭, B), Rodzaj: Durowy z kwintą zmniejszoną i septymą wielką (?), zmniejszony z septymą wielką (?)

    Akord C dim7 (C, Es, Ges, B), notacja zachodnia: Co7, C°7, C dim7 (C, E♭, G♭, B♭), Rodzaj: Zmniejszony z sekstą wielką (?)

    Trojdzwieki_i_wielodzwieki_na_kolejnych_stopniach
    https://www.easypaste.org/file/0S4jsyQv/dg.akordy22.rtf?lang=pl

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  41. Akord Csus24, Csus42 (C, D, F, G), notacja zachodnia: Csus24, Csus42 (C, D, F, G), Rodzaj: Durowy kwartowy z dodaną sekundą (?), zawieszony kwartowy z dodaną sekundą (?)
    Istnieje co najmniej 12 prawidłowych nazw systematycznych dla każdego zbioru dźwięków (akordów) które nie zależą od kontekstu. Pozostałe nazwy akordów zależą od tego, jaką funkcję pełnią w utworze. Np. zależnie od kontekstu (położenie wśród akordów poprzedzających i następujących po nim) akord złożony z dźwięków C, D, F, G może być akordem Csus24 w trzecim przewrocie lub G7sus4 (akord Csus24 w trzecim przewrocie wygląda tak samo jak G7sus4). Csus24 może być nazwany Csus4add2, Csus2add4 itd.
    Akord Cb5, CMb5 (C, E, Ges), notacja zachodnia: Cb5, CMb5, CΔ-5 (C, E, G♭), Rodzaj: Durowy z kwintą zmniejszoną (?) - lub C7/5-, CM7b5 bez septymy (?)

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  42. https://www.darkworld.com/mythos/school/Chords-in-Major-Key-of-C.html
    Trojdzwieki_i_wielodzwieki_na_kolejnych_stopniach

    Teoria muzyki:
    https://pl.qaz.wiki/wiki/Chord_(music)

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  43. https://www.easypaste.org/file/WyP7cBi6/dg.z.w.n.s27.zip?lang=pl

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  44. Skróty klawiszowe:
    Skróty_klawiszowe

    Skróty z klawiszem Windows
    Win - Pokaż/Ukryj menu Start
    Win+D - Pokaż pulpit
    Win+E - Eksplorator Windows, Okno Mój komputer
    Win+F, F3 - Szukaj plików lub folderów
    Win+M - Minimalizuj wszystkie okna
    Win+Shift+M - Przywróć wszystkie zminimalizowane okna
    Ctrl+Win+F - Szukaj komputerów
    Win+R - Okno uruchom
    Win+F1 - Okno pomocy
    Win+Ctrl+F - Okno znajdź: komputer
    Win+Ctrl+Esc - Menu start
    Win+Tab - Przełącza pomiędzy aplikacjami
    Win+Litera - Uruchomi/Zaznacz elementy z Menu start
    Win+L - Wyloguj bez straty danych
    Win+U - Menedżer narzędzi
    Win+Break - Właściwości systemu

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  45. Budowa akordów
    Akordem jest współbrzmienie co najmniej trzech dźwięków o różnej wysokości i nazwie.
    Współbrzmienie dwóch dźwięków również może być traktowane jako akord, nazywany w tym przypadku akordem niepełnym.
    W harmonii klasycznej akordy buduje się na zasadzie tercjowej, tzn. kolejne składniki akordu są oddalone od siebie o interwał tercji.
    Składniki akordu noszą nazwy kolejnych interwałów, licząc od pierwszego dźwięku, od którego budujemy akord: pryma (1), tercja (3), kwinta (5), septyma (7), nona (9), undecyma (11), tercdecyma (13).
    Do akordu można dodać dodatkowy interwał, np. seksty, septymy, nony itp. Akord składający się z trzech dźwięków nazywa się trójdźwiękiem, składający się z czerech dźwięków – czterodźwiękiem (zwykle dodaje się również nazwę interwału, który został dodany, np. czterodźwięk septymowy) itd. Możliwe jest również zbudowanie akordu z sekundą wielką lub kwartą czystą zamiast tercji. Akord taki nazywa się akordem zawieszonym (sus2 lub sus4). Akord sus nie ma trybu (nie jest ani dur, ani moll, ani zwiększony, ani zmniejszony). Akord może również zawierać sekstę zamiast kwinty (zawieszony na sekście) – jednak w momencie, gdy ma on tercję, ma również tryb wynikający z rozmiaru tercji.
    Akordy mogą być wykonywane bez przewrotu lub w przewrocie. Jeżeli najniższym dźwiękiem akordu jest septyma tego akordu, mówi się, że jest to akord w trzecim przewrocie.

    Oznaczenia akordów:

    Akord durowy – zwykle pisany jest wielką literą, do wielkiej litery dodaje się oznaczenie:
    dur, M, maj, ma, Major, lub znak "Δ" (np. C, C-dur, CM, CΔ, C maj, C Major)

    Akord mollowy – pisany jest małą literą, do małej lub wielkiej litery dodaje się oznaczenie:
    moll, m, mi, min, Minor lub znak "–” (np. c, C-moll, Cm, C-, C min, C Minor)

    Akord zwiększony – do wielkiej litery dodaje się oznaczenie:
    zw, aug, Augmented, 5+ lub znak "+” (np. C5+, Caug, Czw, C+, C aug, C Augmented)

    Akord zmniejszony – do wielkiej lub małej litery dodaje się oznaczenie:
    zm, dim, Diminished, o, mb5, mo5 lub znak "-" (np. C-, Cdim, Co, Czm, C°, Cmb5, Cmo5, C Diminished)

    Akord durowy z septymą małą – do odpowiedniego akordu dodaje się oznaczenie "7” lub "dom" (np. C7, C dom)
    Uwaga: wyjątkiem jest akord zmniejszony z septymą zmniejszoną, który jest zapisywany Cdim7 lub C0 7.

    Akord durowy z septymą wielką – do odpowiedniego akordu dodaje się oznaczenie: 7+, M7, Ma7, j7, Δ7 , Δ, maj7, ma7 (np. C7+, CM7, CMa7, Cj7, CΔ7, CΔ, C maj7)

    Akord molowy z septymą małą – do odpowiedniego akordu dodaje się oznaczenie: 7, -7, min7 (np. c7, Cm7, Cm7, C-7, C min7)

    Akord molowy z septymą wielką – do odpowiedniego akordu dodaje się oznaczenie: 7, M7, #7, -M7, −Δ7, −Δ, minmaj7 (np. c7, Cm7, CmM7, Cm#7, C-M7, C−Δ7, C−Δ, C minmaj7)

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  46. easypaste.org/drive/folders/1UqcicaBwcsEBx6CHKQqg4GMwPWyFod6J
    easypaste.org/tumblrgallery.xyz/tumblrblog/gallery/62223/19.html


    dg193

    OdpowiedzUsuń
  47. Konsonanse i dysonanse
    Pojęcia konsonansu i dysonansu są jednymi z podstawowych pojęć
    w teorii muzyki. Zmieniały się one w procesie rozwoju muzyki
    zarówno pod względem klasyfikacji interwałów, to jest zaliczania danych
    współbrzmień do jednej lub drugiej grupy, jak i pod względem definiowania
    istoty konsonansu i dysonansu.
    Współbrzmieniami, które uznane zostały za konsonansowe były: oktawa, kwinta, kwarta, tercja wielka, tercja mała, seksta wielka, seksta mała. Wszystkie pozostałe współbrzmienia w tradycyjnej klasyfikacji były dysonansami. Konsonanse określano jako współbrzmienia zgodne, miłe dla ucha, dysonanse zaś - jako współbrzmienia niezgodne. W miarę rozwoju muzyki coraz większe zastosowanie zyskiwały współbrzmienia dysonansowe, a w muzyce XX w. takie rozróżnienie współbrzmień przestało mieć w ogóle sens.

    Ponieważ zmieniła się więc istota i rola dysonansu, należy go inaczej określić i zdefiniować.

    Dysonans jest nośnikiem napięcia we współbrzmieniu. Współbrzmienie dysonansowe dwóch dźwięków wytwarza napięcie dążące do rozładowania, osiąganego przez rozwiązanie, tzn. musi przejść w określony sposób na inne współbrzmienie, z zasady konsonansowe.

    Współbrzmienie konsonansowe nie pociąga za sobą konieczności rozwiązania.

    Podstawową jednostką współbrzmień w harmonii funkcyjnej jest akord.
    Wyjściową formą akordu jest trójdźwięk uznany w XVI w. za jednostkę harmonii
    zachowującą swą tożsamość przy dowolnych przestawieniach jego
    dźwięków składowych (tzn. w przewrotach).
    Istnienie w muzyce trójdźwięku durowego i możliwości jego rozbudowania do czterodźwięku septymowego i pięciodźwięku nonowego można uzasadnić jego istnieniem w szeregu harmonicznym (c - e - g- b -d).
    Za pomocą szeregu harmicznego nie da się natomiast uzasadnić istnienia trójdźwięku molowego, chociaż próbowano wyprowadzić go z odwróconego szeregu alikwotów, ale nie znalazło to potwierdzenia w akustyce i w słyszeniu dźwięku.


    https://www.easypaste.org/file/jT2cS9Yn/Nowy.folder.zip?lang=pl

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  48. Post_sp

    https://www.kssip.gov.pl/sites/default/files/postepowanie_spadek_druk.pdf

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  49. Wspólnota religijna stanowiąca większość w kraju w którym mieszkam jest od kilku lat pod silnym wpływem narodow.-ka.olików i ja w takiej nacj.nalistyczno-fa.ystowskiej (proszę o wybaczenie tych, którym być może wyda się to określenie za mocno przesadzone) wspólnocie nie potrafię się odnaleźć (tzn. nawracać się, modlić się i uczestniczyć wspólnie w nabożeństwach). Zawsze gdy przy władzy były siły prawicowe nie mogłem się nawrócić (piszę to zgodnie z prawdą świadom odpowiedzialności przed sądem Bożym). Zwracam się do wszystkich, którzy dają się ponieść ułudzie i myślą, że jedynym i najgorszym wrogiem w tym kraju i na świecie jest k.munizm. To jest p.opganda tych, którzy określają się mianem "nar.odowców". Oprócz rzeczywistego zagrożenia ohydną nową współczesną odmianą k.omunizmu (bardziej oczytani czytelnicy zorientują się o czym piszę) istnieje również obecnie silne zagrożenie równie ohydnym na.jonalizmem i fa.yzmem ukrytym pod postacią lansowanych przez władze programów społecznych, różnych idei które można odnaleźć choćby w dawnym państwie Mu..oliniego. A coż powiedzieć o funda.entaliźmie religijnym? Tęsknota za średniowiecznym państwem k.ścielnym? Być może jest to najgorsze ze wszystkiego co dopiero nadchodzi (wiele z tego można już obserwować od lat) a którego również doświadczyłem osobiście.
    dg193

    OdpowiedzUsuń
  50. Gramatyka języka polskiego:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Gramatyka_j%C4%99zyka_polskiego
    Gramatyka języka polskiego

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  51. Nagrywanie dźwięku z głośników komputera (mpżna wykorzystać przy nagrywaniu np. z youtube):
    Nacisnąć klawisz Windows (pomiędzy Fn i Alt), napisać dźwięk i wybrać Ustawienia dźwięku. Następnie wybrać Powiązane ustawienia - Panel sterowania dźwiękiem. W oknie Dżwięk nacisnąć Nagrywanie. Prawym klawiszem myszy wyłączyć mikrofon a następnie włączyć Miks Stereo. Uruchomić np. Audacity i włączyć nagrywanie dźwięku (po nagraniu wrócić do stanu poprzedniego).

    dg193

    OdpowiedzUsuń
  52. Przy użyciu Blendera 3D można "ożywić" np. rysunek lub zdjęcie lub zniekształcać obiekt i animować go. W tym celu należy wybrać Mesh - Plane, zwiększyć ilość wierzchołków za pomocą Subdivide, dodać teksturę ze zdjęciem lub rysunkiem. Później wybieramy Armature - Single Bone i łączymy armaturę z siatką (zaznaczamy najpierw siatkę a następnie armaturę i naciskamy Ctrl + P). Przypisujemy grupę wierzchołków (Vertex Groups) do Bone, a po przejściu do trybu Pose Mode poruszamy Bones i tworzymy animację (możemy ustawić Weight w oknie Vertex Groups).

    dg193

    OdpowiedzUsuń