Przypisy:
1 - w szkicu Przedmowy z r. 1844 Słowacki pisze m.in.: "Dzieło to jest
owocem dwuletniego stanu nadzwyczajnej egzaltacji - i myśli ciągle przez
ów czas zwróconej ku Bogu i ku źródłom wiedzy... Napisane jednym
ciągiem pióra - jednym tchnieniem modlącego się ducha - ale rozważone
głęboko - a często dyktowane wyraźnie przez samą świata i form
widzialność", a w szkicu Przedmowy z r. 1845 pisze m.in.: "Nareszcie, o
Polsko moja - kiedym się wahał z wydaniem tej księgi, a był właśnie w
połowie tej ewangelii, która jej ostatnie karty zamyka - coraz mocniej
przerażony odpowiedzialnością przed Bogiem - oświecony zostałem ogniami
niebieskimi w nocy z dnia 20. na 21. kwietnia - i w stanie zupełnie
spokojnym - bez najmniejszego krwi poruszenia ani rozegrzania, przerażon
zostałem mocą Chrystusa już na ten świat nadchodzącego, przymuszony
wymówić słowa, ktrórych nigdy w życiu nie używałem - szelestem ogni
tych, wichrem niby bożym zewsząd owiany i zagrożony - prawie umarły... a
za zniknięciem onych w jednym oka mgnieniu - przywrócony zimnej
rozwadze... i przytomności... Mówię to... po rozwadze głębokiej, a nie
dla chwały własnej - bo cóż jest chwałą robaczka, którego Chrystus Pan
raczył mocą niebieską przerazić. Mówię - abym nie zataił przed światem
mocy bożej"
W liście do J. N. Rembowskiego poeta pisze: "posyłam ci Genezis z Ducha,
która mi była podyktowana nad morzem, bez przyzwolenia na to myśli
moich, przy uśpionych władzach rozumu..."
Juliusz Słowacki ukończył pierwszą redakcję "Genezis z Ducha" latem 1844
r., prawdopodobnie wówczas powstała I Dedykacja utworu. II Dedykacja
była bezpośrednią konsekwencją publicznego wystąpienia Mikołaja
Kamieńskiego przeciwko filocarskiej orientacji politycznej Towiańskiego i
jego zwolenników (powstała w 1845 r.)
Poeta podejmował cztery próby opracowania tekstu "Genezis z Ducha",
utrwalone w zachowanych czterech redakcjach rękopiśmiennych: pierwszej i
czwartej, doprowadzonych do końca, drugiej i trzeciej, zarzuconych w
miejscach, które odpowiadają wierszom 199 i 239 redakcji ostatecznej
(IV). (Wiersz 199 około słów "Dobrotliwy Ty jesteś, Boże, że pod
dalekimi warstwami potopów...", wiersz 239 około słów "Na obumarłe więc
kształty pierwszego stworzenia...")
2 - por. Ew. wg św. Jana 1,1 "Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo."
3 - objaśnienie poety: "Jam", nie "ja", bo ja osobą jest , a tam osoby
nie było jeszcze. Ew[angelia] o Bogu mówi: W Nim był żywot, a żywot był
oną ś w i a t ł o ś c i ą = l u d z k ą, ale nie osobistościami
ludzkimi. Bo ja, jeżeli równocześnie z Bogiem było, to człowiek Boga
rówiennikiem.
4 - objaśnienie poety: "A my duchy słowa zażądaliśmy kształtów" Kształtów - jeżeli J a to już kształt.
5 - "tarcze olbrzymie przyśnione oczom Homera" - nawiązanie do wykutej
przez Hefajstosa, bogato zdobionej tarczy Achillesa, z której emanowały
trzy świetliste kręgi. Jej opis znajduje się w XVIII pieśni Iliady.
6 - "wstępują na Jakubową drabinę żywota" - chodzi o drabinę, którą
Jakub ujrzał we śnie w czasie swojej wędrówki do Mezopotamii. Drabina
łączyła niebo i ziemię, a po jej stopniach wchodziły i schodziły anioły
(Księga Genezis 28,12)
7 - "A te przemieniły się w elektryczne i piorunowe" - dynamiczne
relacje między tymi siłami uważał poeta za przejaw działania ducha.
8 - "trzej Aniołowie, słoneczny, miesięczny i globowy" - aniołowie Słońca, Księżyca i Ziemi.
9 - "Z bezdna tego..." - (być może) nawiązanie do tradycji
Pitagorejczyków, którzy uznawali, że istotę bytu stanowią liczby i
oparte na nich relacje geometryczne.
10 - "pod siedmiodniową prac naszych i popiołów skorupą" - symboliczne
nawiązanie siedmiu dni stwarzania świata zawartej w Księdze Rodzaju
11 - "wyrodziło się najpierwsze zmartwychwstanie" - Słowacki uznaje
zmartwychwstanie za element procesu metempsychozy - wcielania się
(dążącego do wyzwolenia ducha) w coraz to nowe kształty.
12 -"zoofity setnemi nogami stawały na ziemi" - zwierzokrzewy,
określenie pochodzące z dawnej systematyki, oznaczające prymitywne
istoty łączące cechy roślin i zwierząt.
13 - "zażądało troistego serca" - ośmiornica posiada trzy serca (dwa
dodatkowe serca skrzelowe pomagają wtłoczyć krew do skrzeli)
14 - "oto w polipie" - forma jamochłona u koralowców i stułbiopławów,
często jedna z postaci w przemianie pokoleń, dawniej nazwa ta była
używana ogólnie w odniesieniu do głowonogów.
15 - "karnbunkuły czarodziejskie" - dawna nazwa kamieni szlachetnych o czerwonej barwie, np. rubinu lub czerwonego granatu.
16 - "oto w atramętniku" - prawdopodobnie chodzi o mątwę lub ośmiornicę,
obydwa rodzaje głowonoga produkują ciecz przypominającą atrament.
17 - "Olbrzymiość jego pokazała się we wrzosach, a gniew i opór naturze w
twardych ostach, które ziemię wysokiemi lasami przykryły" - w tym
okresie występowały na Ziemi rośliny o wielkich rozmiarach ("duch więcej
na ciało niż na własne pracował anielstwo")
18 - "Encelad" - w mitologiii greckiej największy z gigantów, biorących
udział w walce z bogami olimpijskimi. Stwór ten posiadał sto zionących
ogniem paszcz.
19 - "wyprzedzał potomstwo brata swoim potomstwem" - nawiązanie do
historii Izaaka - Ezaw za miskę soczewicy sprzedał swe pierworództwo
Jakubowi (Rdz 25, 27 -34 i 27)
20 - "Mojżeszowa niesprawiedliwość" - złamanie prawa pierworództwa.
21 - "annelid" - łac. Annelida - pierścienice, bezkręgowce o ciele złożonym z pierścieni, np. dżdżownice, pijawki.
22 - "tablica szkoły filozoficznej materialistów" - być może chodzi o
systematykę fauny i flory dokonaną przez Karola Linneusza (1707 - 1778)
23 - "Warrusa" - Publius Quintulius Varus - 50 p.n.e - 9 n.e. - wódz rzymski)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz